~Welcome to my BLOG~

Assalamualaikum. Hai!!! Saya "Farah Hannan bt Abdul Nasir" sebagai pemilik sah blog ini. Terima kasih diucapkan kepada sesiapa yang sudi membaca blog picisan yang tidak seberapa ini...

Monday 19 March 2012

...Makna Persahabatan...

Apakah sebenarnya erti persahabatan itu? Adakah persahabatan itu cukup dengan hanya mengenali dan menjadikan seseorang itu sebagai tempat untuk ketawa berkongsi masalah dan bergurau senda? Apa pula perbezaan antara sahabat dan kawan? Bagi saya, sahabat dan kawan mempunyai makna yang tersendiri. 
Menurut saya yang membezakannya adalah kekuatan dalam perhubungan. Sahabat  bagi saya adalah seseorang yang boleh memahami diri kita disetiap  situasi dan tidak hanya muncul di saat sahabatnya gembira, tetapi tetap ada di sisi walau apa yang terjadi pada sahabatnya. Dia berperanan lebih istimewa berbanding kawan.
 Manakala kawan pula  adalah seorang yang akan datang dan pergi dalam hidup seseorang. Kawan akan muncul di sisi ketika kita gembira atau ketawa kegembiraan tetapi bila kita sedih dan terluka, kawan datang bertanya khabar sahaja kemudian selepas itu berlari meninggalkan kita bersendirian atau berseorangan.
Dalam dunia ini selain ibu bapa atau keluarga, orang yang paling rapat dan mampu memahami kita adalah seorang yang bergelar sahabat. Menurut Imam Ghazali, persahabatan itu harus dilandaskan dengan jiwa yang bersih. Malah, Rasulullah S.A.W pernah bersabda bahawa " Tidak sempurna iman kamu jika kamu tidak mengasihi kawan lebih daripada kamu mengasihi diri sendiri ". Begitulah besarnya pengertian persahabatan dalam islam bersandarkan konsep persaudaraan. 
Persahabatan tidak terjalin secara automatik tetapi memerlukan satu proses yang panjang seperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya. Persahabatan diwarnai dengan pelbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian. 
Selain itu sahabat juga menjadi tempat kita berkongsi dan menceritakan permasalahan hidup dan sahabat juga menjadi penasihat dan pembimbing kita di kala kita kesempitan. Namun sahabat juga terkadang boleh menjadi racun dalam kehidupan kita jika kita salah memilih. Sahabat boleh menjadi musuh dalam selimut, duri dalam daging, gunting dalam lipatan, talam dua muka dan tikam kita dari belakang. Jadi kita haruslah bijak dalam memilih sahabat.
 Sahabat merupakan sebahagian daripada warna kehidupan kita. Sahabat itu tidak mengenal usia, jantina , agama, kaum, pangkat, darjat, rupa paras mahupun harta. Sahabat yang baik merupakan pendengar dan penasihat yang baik iaitu sentiasa di sisi kita di kala susah mahupun senang. 
Jangan sesekali menilai sahabat kita hanya dari segi luaran semata-mata kerana sahabat  kita itu memiliki kelemahan dan kelebihan yang tersendiri. Tak kenal maka tak cinta.Tidak semua sahabat kita adalah sama sifatnya dengan sahabat kita yang lain. Persahabatan memberi kita ruang untuk berkongsi suka duka bersama dan bukannya untuk saling menyakiti dan membenci di antara satu sama lain. Tetapi menjadi sahabat baik juga tidak bermakna kita harus memiliki seluruh ruang hidupnya. 
Jadilah sahabat yang mampu menyeru kepada kebaikan, agar sahabat-sahabat kita turut menyeru kepada kebaikan.Proses dari teman menjadi sahabat memerlukan usaha, pemeliharaan dan kesetiaan tetapi bukan pada saat kita memerlukan bantuan barulah kita memiliki motivasi untuk mencari perhatian, pertolongan dan penyataan kasih dari orang lain, tetapi berinisiatif memberikan dan mewujudkan apa yang diperlukan oleh seorang sahabat. 
Ramai yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianati sahabatnya. Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia. 
Persahabatan itu bermula daripada satu bentuk perkenalan. Daripada satu perkenalan yang mudah menjadi erat apabila adanya pertanyaan, saling bertanya saling mahu kenal mengenal. Dari situ lahirnya keyakinan. Meskipun kadang-kadang terpaksa memberikan seribu pengorbanan serta berjuta-juta perjuangan, ia tetap pergi kepada yang satu iaitu keikhlasan. 
Begitu besarnya pengertian sahabat menurut islam. Semua umat islam adalah bersaudara. Sudah sewajarnya kita saling sayang menyayangi, hormat menghormati dan bantu membantu dan dalam erti kata lain, memenuhi hak-hak sebagai seorang sahabat . Pilihlah sahabat yang dapat membawa kita kepada kebaikan. 

RENUNGILAH... 
TOLONG HARGAI KEHADIRAN MEREKA DI SISI...
Apa yang penting apabila kita berkawan atau bersahabat kita harus ikhlas dan jujur dalam perhubungan. Jangan hanya mengharap kawan atau sahabat sahaja yang jujur dan ikhlas tetapi kita juga harus ikhlas ... HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DI SEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA...











No comments:

Post a Comment